Az óvodai és iskolai közétkeztetéssel kapcsolatos problémákról szólt a csütörtök délutáni önkormányzati közmeghallgatás.

A közétkeztetéssel kapcsolatos problémák nem új keletűek. Gajda Péter polgármester már korábban értesült az óvodák és iskolák ételre vonatkozó minőségi és mennyiségi kifogásairól, panaszairól, ezért az intézményekben személyesen is tájékozódott a problémákról. Ennek eredményeként 2013. január 16-ra egyeztető megbeszélésre hívta a szülőket, az intézmények vezetőit és a szolgáltatót.

Az érintetteknek küldött levelében Kispest polgármestere a probléma közös megoldását szorgalmazza. „A megbeszélés célja, hogy olyan közös ellenőrzési mechanizmust állítsunk fel, mely elvezet az ételek minőségével kapcsolatos panaszok megszűnéséhez, egy olyan pontosan meghatározott metódus keretében, melybe a szülői munkaközösségeket is maradéktalanul be tudjuk vonni. A cég vezetése erre a javaslatra nyitottnak mutatkozott.” – írja Gajda Péter, hozzátéve: „célom, hogy a felmerült gondokat megoldjuk, és gyermekeink egészséges, fogyasztható, mennyiségében és minőségében is kifogástalan ételt kapjanak.”

A közétkeztetés helyzete a csütörtöki közmeghallgatás fő témájává is vált. A Kispesti Civilek a Közétkeztetésért képviseletében Kertész Krisztián felolvasta a szervezet nyílt levelét, amelyet a polgármesterhez is eljuttattak. Ebben javasolják, hogy az egyeztetésre már korábban, január elején kerüljön sor, és mivel „a problémák kerületszerte jelentkeznek, de tapasztalataink szerint nem egy időben érintik a különböző intézményeket…valamennyi érintett intézményvezető és a szülői munkaközösség vezetői mellett a témában aktív szülői civil csoportok, illetve az ebéd házhozszállításban érintett idősek képviselői is vegyenek részt.”

Gajda Péter elmondta, azért gondolta a január 16-i időpontot, mert addig részletesen ki tudják dolgozni a mindenki számára elfogadható javaslatokat, a szűkebb körű megbeszélés pedig eredményesebb lehet. Hangsúlyozta, közös a cél, hogy megfelelő minőségű, egészséges ételt kapjanak a gyerekek. 

Forrás: kispest.hu

Ajánlott: http://wekerletelep.hu/forum/kispesti-menzafigyelo-menza-mashol-jobb

A Kispesti Menzafigyelő elérhető a facebookon: 
https://www.facebook.com/Kispestimenzafigyelo?fref=ts

 

2 comments on “Közmeghallgatás: fókuszban a kispesti gyermek- és közétkeztetés

  • Boros János azt mondja:

    Mit esznek a gyerekeink?

    Menza – Heves viták a kispesti közétkeztetésről, az iskolai és óvodai ebédek minőségéről

    Heves vitákat szít a főváros XIX. kerületében az iskolák, óvodák menzájára szállított étel minősége. A gyerekek szüleinek egy része internetes petíciót indított, mert szerintük az ebéd gyakorta silány minőségű, s a közétkeztetést nyártól biztosító új cég lényegében semmibe veszi észrevételeiket.

    A ma már csaknem 250 aláíró által támogatott internetes felhívásukban úgy fogalmaznak a szülők: az óvodai, iskolai dolgozók, a gyerekek és az ételt kóstoló szülők részéről gyakori panasz egyebek mellett az, hogy a menzás ebéd rossz ízű, kifogásolható a tápértéke és a mennyisége. Konkrét példát is említenek: szerintük a levesekben, főzelékekben gyakorta az elvártnál kevesebb „a tartalmas rész”, „a főzelékekben a zöldség és a feltét elvész a keményítős-lisztes sűrítés tengerében”.

    A petícióban felsorolt panaszokat megerősítette Bihari Péter, az egyik érintett oktatási intézmény, a Puskás Ferenc Általános Iskola igazgatója, aki egyben a kerületi igazgatói munkaközösség vezetője. Azt mondta: „Lényegében szeptember első napjaitól kezdve gondok voltak a szolgáltatóval. Előfordult, hogy az étel késve jutott az iskolákba, máskor összekeverték az edényeket, emiatt volt, ahol túl kevés, másutt pedig túl sok volt az étel. A minőséget, pedig talán úgy lehetne a legjobban jellemezni: míg a korábbi szolgáltatónál általában egy héten ötből négyszer volt finom, kiadós ebéd, addig most pont fordított az arány.”

    Az igazgató kérésünkre felelevenített a közelmúltból egy konkrét esetet: „Tojásleves volt az első fogás, a második, pedig az étlap szerint rizs lecsós raguval. Ez utóbbi azonban valami egészen más volt: egy 17 literes edényben két kiló hús úszkált a lében. Akadt példa arra, hogy paradicsomleves és levesszerűen híg zöldborsófőzelék volt a kiadósnak aligha nevezhető ebéd.” Az igazgató – a szülőkhöz hasonlóan – kiemelte azt is: sokszor a gyerekek még akkor is hamar újra éhesek lesznek, ha a teljes adagjukat megeszik.

    Bihari Péter elmondta, hogy észrevételeiket jelezték a szolgáltatónak, ennek ellenére hónapokon át csak ígéreteket kaptak, érdemi változás nem történt. A bírált cég, a Pensio 17 Kft. 1993 óta foglalkozik közétkeztetéssel, és naponta összesen 80 ezer embert lát el, Kispesten pedig 4900 ember számára biztosít ételt. A céggel közbeszerzési eljárás nyomán, idén júliusban, tíz évre kötött szerződést az önkormányzat. A megállapodás szerint a kft. majd negyven kerületi iskolában, óvodában és szociális intézményben biztosítja az ételt, ami évi 400 millió forintos kiadást jelent a városrésznek, amelynek polgármestere szocialista, de a testület fideszes többségű.

    A történtek nyomán megkerestük az önkormányzat illetékesét, aki írásban válaszolt kérdéseinkre. Kovács Bence, Kispest egyik alpolgármestere (Fidesz) a minőségi kifogások kapcsán úgy fogalmazott: „A tanév kezdetén több negatív észrevétel érkezett hozzánk, amik miatt írásban felszólítottuk a társaságot a minőségi szolgáltatásra. A kezdeti fennakadásokat követően azonban intézményeink elégedettek voltak. November végén viszont a Kós Károly Általános Iskola ismét minőségi problémákra hívta fel az önkormányzat figyelmét.”

    Az alpolgármester ugyanakkor leszögezte: „Mindannyiunk érdeke, hogy a kispesti gyermekek és idősek megfelelő minőségű és mennyiségű ételt kapjanak, az ÁNTSZ munkatársai, higiénikus és dietetikus szakemberek folyamatosan vizsgálják az ételek minőségét, és ha a szerződésben meghatározott felmondási okok bármelyike bekövetkezik, úgy haladéktalanul megtesszük a szükséges intézkedéseket. Erre azonban az újabb panaszok óta lefolytatott vizsgálatok szerint nincs alap, az érintett cég jelentős erőfeszítéseket tett azért, hogy a Kós Károly Általános Iskolában is minden igénynek megfeleljenek.”

    Hasonlóképp nyilatkozott a városrész polgármestere, Gajda Péter (MSZP), aki szerint azután, hogy szeptemberben felszólították a céget magasabb színvonalú szolgáltatásra, érzékelhetően jobb lett az étel, s csökkent a panaszok száma. A polgármester megemlítette, hogy nem csak kerületi vezetőként érintett az ügyben, hiszen mindkét iskolás gyereke a Pensio 17 Kft. főztjét eszi, és éppen a panaszok miatt ő maga is többször „szúrópróbaszerűen” megkóstolta az ételt. Gajda Péter azt mondta: „gyerekeim úgy vélik, és saját tapasztalatom is az, hogy az étellel ma már nincs különösebb probléma”.

    A Pensio 17 Kft.-t meglepték a bírálatok. Mint azt – a lapunk megkeresése nyomán megfogalmazott – közleményükben írták, kizárólag első osztályú alapanyagot használnak, folyamatosan eleget tesznek a szigorú minőségi, minőségbiztosítási követelményeknek, a menüsort dietetikus bevonásával állítják össze, mindezt pedig az önkormányzat táplálkozástudományi szakembere is ellenőrzi. Rámutattak: folyamatosan mérik szolgáltatásaik színvonalát, s az érintett iskolák, óvodák és más intézmények vezetőinek havi visszajelzései alapján az elmúlt hónapokban az ötös skálán 4,4-es átlagot értek el Kispesten. Emiatt a társaság úgy véli, elsősorban „egyéni ízlésbeli különbségek állhatnak a panaszok mögött”.

    Ezért is lepte meg a társaságot – írták –, hogy az egyik iskolába járó gyermekek szülei a sajtóhoz fordultak: az érintett intézmény vezetője novemberig pozitív visszajelzéseket adott szolgáltatásukról. Mint írták, a kerületben mind a 4900 főt ugyanaz a konyha látja el étellel, ám alig néhány tucatra tehető a panaszos ügyfelek száma – ők viszont számtalan fórumon hangot adnak a véleményüknek. Furcsállják továbbá, hogy bár a szülőknek, tanároknak, önkormányzati vezetőknek biztosították a konyhalátogatás és az ételek megkóstolásának lehetőségét, ezeket a felajánlásokat csak kevesen fogadták el. A cég ugyanakkor azt elismeri, hogy két esetben valóban joggal bírálták a kiszállított ételt.

    Ekkor a hibát elismerték, gondoskodtak az ételek cseréjéről, és a belső vizsgálatokat követően „levonták a megfelelő személyi konzekvenciákat”. Ezzel együtt a társaság jelezte azt is: „a cég felelőssége csak az ételek kiszállításáig tart, a tálalást az iskola alkalmazásában álló tálaló személyzet végzi. Mindezek alapján a helyzetet csak úgy lehetne megnyugtatóan rendezni, ha társaságunk ellenőrizhetné a személyzet munkáját. Ettől a javaslatunktól az önkormányzat sajnálatos módon mindeddig elzárkózott.” Mint azt a polgármestertől megtudtuk, a vita rendezését elősegítheti az, hogy januártól együtt „teszteli” majd a cég főztjét a társaság és az önkormányzat képviselője, valamint több szülő. Reményeik szerint a közös kóstolások során kiderül, hogy megfelelő étel kerül-e a gyerekek elé.

    Forrás: népszabadság

     

  • Boros János azt mondja:

    Mit esznek a gyerekeink?

    Menza – Heves viták a kispesti közétkeztetésről, az iskolai és óvodai ebédek minőségéről

    Heves vitákat szít a főváros XIX. kerületében az iskolák, óvodák menzájára szállított étel minősége. A gyerekek szüleinek egy része internetes petíciót indított, mert szerintük az ebéd gyakorta silány minőségű, s a közétkeztetést nyártól biztosító új cég lényegében semmibe veszi észrevételeiket.

    A ma már csaknem 250 aláíró által támogatott internetes felhívásukban úgy fogalmaznak a szülők: az óvodai, iskolai dolgozók, a gyerekek és az ételt kóstoló szülők részéről gyakori panasz egyebek mellett az, hogy a menzás ebéd rossz ízű, kifogásolható a tápértéke és a mennyisége. Konkrét példát is említenek: szerintük a levesekben, főzelékekben gyakorta az elvártnál kevesebb „a tartalmas rész”, „a főzelékekben a zöldség és a feltét elvész a keményítős-lisztes sűrítés tengerében”.

    A petícióban felsorolt panaszokat megerősítette Bihari Péter, az egyik érintett oktatási intézmény, a Puskás Ferenc Általános Iskola igazgatója, aki egyben a kerületi igazgatói munkaközösség vezetője. Azt mondta: „Lényegében szeptember első napjaitól kezdve gondok voltak a szolgáltatóval. Előfordult, hogy az étel késve jutott az iskolákba, máskor összekeverték az edényeket, emiatt volt, ahol túl kevés, másutt pedig túl sok volt az étel. A minőséget, pedig talán úgy lehetne a legjobban jellemezni: míg a korábbi szolgáltatónál általában egy héten ötből négyszer volt finom, kiadós ebéd, addig most pont fordított az arány.”

    Az igazgató kérésünkre felelevenített a közelmúltból egy konkrét esetet: „Tojásleves volt az első fogás, a második, pedig az étlap szerint rizs lecsós raguval. Ez utóbbi azonban valami egészen más volt: egy 17 literes edényben két kiló hús úszkált a lében. Akadt példa arra, hogy paradicsomleves és levesszerűen híg zöldborsófőzelék volt a kiadósnak aligha nevezhető ebéd.” Az igazgató – a szülőkhöz hasonlóan – kiemelte azt is: sokszor a gyerekek még akkor is hamar újra éhesek lesznek, ha a teljes adagjukat megeszik.

    Bihari Péter elmondta, hogy észrevételeiket jelezték a szolgáltatónak, ennek ellenére hónapokon át csak ígéreteket kaptak, érdemi változás nem történt. A bírált cég, a Pensio 17 Kft. 1993 óta foglalkozik közétkeztetéssel, és naponta összesen 80 ezer embert lát el, Kispesten pedig 4900 ember számára biztosít ételt. A céggel közbeszerzési eljárás nyomán, idén júliusban, tíz évre kötött szerződést az önkormányzat. A megállapodás szerint a kft. majd negyven kerületi iskolában, óvodában és szociális intézményben biztosítja az ételt, ami évi 400 millió forintos kiadást jelent a városrésznek, amelynek polgármestere szocialista, de a testület fideszes többségű.

    A történtek nyomán megkerestük az önkormányzat illetékesét, aki írásban válaszolt kérdéseinkre. Kovács Bence, Kispest egyik alpolgármestere (Fidesz) a minőségi kifogások kapcsán úgy fogalmazott: „A tanév kezdetén több negatív észrevétel érkezett hozzánk, amik miatt írásban felszólítottuk a társaságot a minőségi szolgáltatásra. A kezdeti fennakadásokat követően azonban intézményeink elégedettek voltak. November végén viszont a Kós Károly Általános Iskola ismét minőségi problémákra hívta fel az önkormányzat figyelmét.”

    Az alpolgármester ugyanakkor leszögezte: „Mindannyiunk érdeke, hogy a kispesti gyermekek és idősek megfelelő minőségű és mennyiségű ételt kapjanak, az ÁNTSZ munkatársai, higiénikus és dietetikus szakemberek folyamatosan vizsgálják az ételek minőségét, és ha a szerződésben meghatározott felmondási okok bármelyike bekövetkezik, úgy haladéktalanul megtesszük a szükséges intézkedéseket. Erre azonban az újabb panaszok óta lefolytatott vizsgálatok szerint nincs alap, az érintett cég jelentős erőfeszítéseket tett azért, hogy a Kós Károly Általános Iskolában is minden igénynek megfeleljenek.”

    Hasonlóképp nyilatkozott a városrész polgármestere, Gajda Péter (MSZP), aki szerint azután, hogy szeptemberben felszólították a céget magasabb színvonalú szolgáltatásra, érzékelhetően jobb lett az étel, s csökkent a panaszok száma. A polgármester megemlítette, hogy nem csak kerületi vezetőként érintett az ügyben, hiszen mindkét iskolás gyereke a Pensio 17 Kft. főztjét eszi, és éppen a panaszok miatt ő maga is többször „szúrópróbaszerűen” megkóstolta az ételt. Gajda Péter azt mondta: „gyerekeim úgy vélik, és saját tapasztalatom is az, hogy az étellel ma már nincs különösebb probléma”.

    A Pensio 17 Kft.-t meglepték a bírálatok. Mint azt – a lapunk megkeresése nyomán megfogalmazott – közleményükben írták, kizárólag első osztályú alapanyagot használnak, folyamatosan eleget tesznek a szigorú minőségi, minőségbiztosítási követelményeknek, a menüsort dietetikus bevonásával állítják össze, mindezt pedig az önkormányzat táplálkozástudományi szakembere is ellenőrzi. Rámutattak: folyamatosan mérik szolgáltatásaik színvonalát, s az érintett iskolák, óvodák és más intézmények vezetőinek havi visszajelzései alapján az elmúlt hónapokban az ötös skálán 4,4-es átlagot értek el Kispesten. Emiatt a társaság úgy véli, elsősorban „egyéni ízlésbeli különbségek állhatnak a panaszok mögött”.

    Ezért is lepte meg a társaságot – írták –, hogy az egyik iskolába járó gyermekek szülei a sajtóhoz fordultak: az érintett intézmény vezetője novemberig pozitív visszajelzéseket adott szolgáltatásukról. Mint írták, a kerületben mind a 4900 főt ugyanaz a konyha látja el étellel, ám alig néhány tucatra tehető a panaszos ügyfelek száma – ők viszont számtalan fórumon hangot adnak a véleményüknek. Furcsállják továbbá, hogy bár a szülőknek, tanároknak, önkormányzati vezetőknek biztosították a konyhalátogatás és az ételek megkóstolásának lehetőségét, ezeket a felajánlásokat csak kevesen fogadták el. A cég ugyanakkor azt elismeri, hogy két esetben valóban joggal bírálták a kiszállított ételt.

    Ekkor a hibát elismerték, gondoskodtak az ételek cseréjéről, és a belső vizsgálatokat követően „levonták a megfelelő személyi konzekvenciákat”. Ezzel együtt a társaság jelezte azt is: „a cég felelőssége csak az ételek kiszállításáig tart, a tálalást az iskola alkalmazásában álló tálaló személyzet végzi. Mindezek alapján a helyzetet csak úgy lehetne megnyugtatóan rendezni, ha társaságunk ellenőrizhetné a személyzet munkáját. Ettől a javaslatunktól az önkormányzat sajnálatos módon mindeddig elzárkózott.” Mint azt a polgármestertől megtudtuk, a vita rendezését elősegítheti az, hogy januártól együtt „teszteli” majd a cég főztjét a társaság és az önkormányzat képviselője, valamint több szülő. Reményeik szerint a közös kóstolások során kiderül, hogy megfelelő étel kerül-e a gyerekek elé.

    Forrás: népszabadság

     

Vélemény, hozzászólás?